tirsdag 15. januar 2013

Marius-vest og enda en lue

Jeg må bare innrømme det; jeg har langt igjen før jeg er en bra fotograf. Og så har jeg hørt noe om at lilla er vanskelig å gjengi på bilder da, så jeg trøster meg litt med det. Nå har jeg tatt mange ti-talls bilder, og dere må nøye dere med dette resultatet: 
 
Størrelse: 8-9 år
Garn: Gjestal Vestlandsgarn, fargene lys grå nr.203, lilla nr. 294 og hvit nr. 200. Det "støv"- lilla er Gjestal Trysilgarn fra Europris.  
Oppskrift: jeg har ikke funnet noen oppskrift på vest med rundt bærestykke, å her har jeg brukt oppskriften på genser. Strikket bolen som vanlig, men uten det første borden av mønsteret. Strikket ermer; ca 6 omganger vrangbord, og satte de inn på bolen som vanlig. Istedet for den nederste borden, strikket jeg noen omganger ensfarget + en liten bord over 2 omganger. Så fulgte jeg mønsteret opp til siste fellings-omgang. Der fellet jeg betydelig flere masker enn det står i oppskriften. (Det er det samme problemet på barne-oppskriften som på den til voksne; den er alt for vid i halsen, synes jeg). 
Jeg ble godt fornøyd med resultatet : -)
Forbruk av lageret denne gangen: 400 gram
*****
Fargene er som sagt ikke så lett å se, men de er mest naturtro på bildet av denne lua: 
Garn; Gjestal grå og lilla som vesten over. 
Denne er strikket som den koksgrå lua jeg viste tidligere. 
Jeg har fått spørsmål om hvordan man lager baggy-lue tilsvarende denne til gutt/herre. Det har jeg ikke strikket selv, men hvis jeg skulle gjøre det ville jeg se an strikkefastheten. Det kan hende at man klarer seg med å gå opp et halvt nummer i pinner. Hvis man strikker veldig fast, er det nok lurt å legge på en mønsterrapport ekstra. Man må også strikke lua litt lenger før man begynner fellingen i toppen. Håper dette var svar greit nok for de som har spurt meg. Hvis det er noe mere dere lurer på, må dere bare spørre meg igjen. Jeg svarer så gjerne : -)

*****

Ha en super dag, folkens! 

Stor klem fra meg :)

11 kommentarer:

  1. Det ble en super vest, og for ei lekker lue! Nå kan det hende jeg hermer... Her kom fargene bedre fram også. Lilla og grått er bare så fint sammen. Mariuspause her, for jeg må gjøre ferdig ei bukse til barnebarnet kommer på besøk.

    Temperaturen stiger, bare 16 minus i øyeblikket. Hurra!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Den vesten var helt herlig! Likte veldig godt din versjon av mønsteret :)

    SvarSlett
  3. Du er effektiv med mariusstrikkingen for tiden! Og alt blir så fint! Liker veldig godt fargekombinasjonene du bruker:)

    SvarSlett
  4. Den der vesten var flott, den likte jeg :)
    Hilsen Beth

    SvarSlett
  5. Så utrolig fin! Og du og du, så mye fin mariusstrikk du har snekret sammen i det siste! Blir superinspirert!

    SvarSlett
  6. Syns det var fine bilder! Nydelige ting du har strikket ♥

    Klem

    SvarSlett
  7. Lekkert! Nei fargene er ikke alltid lett å få riktige, men det ser fint ut på luebildet.

    SvarSlett
  8. der Pulli und die Haube sehen ganz toll aus.

    Liebe Grüße
    Herta

    SvarSlett
  9. Så kjempefine de er og så nydelige farger isammen :)
    Ha en fin dag, klem.

    SvarSlett
  10. Digger fargene du har brukt! Lilla er favoritten her!

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!