søndag 28. mars 2010

iina-sokker

Disse flotte babysokkene har jeg fått oppskriften på av ei snill dame fra Hamar. Fordi dama heter Iina, (med to i-er) har jeg gitt sokkene navn etter henne. Ho har vært så snill og gitt meg lov til å publisere oppskrifta her i bloggen min, så nå er det fritt fram med strikkepinnene folkens!!


Sokkene er ca. størrelse 0-6 mnd.

Du trenger: i underkant av ett nøste babyull (det er akkurat for lite med ett nøste til to par) og  strømpepinner nr. 2,5 

Sokkene strikkes på to strømpepinner fram og tilbake

  • Legg opp 36 m
  • Strikk 24 pinner rett (=12 riller)
  • Strikk så 3 cm med glattstrikk (ca. 12 pinner)
  • Resten strikkes i riller. For å strikke toppen av sokken gjør du slik: Strikk rett til det er 12 m igjen på pinnen. Snu arbeidet, strikk 12 m tilbake, snu. (De ytterste 12 m på begge sider blir altså liggende "på vent").  Strikk fram og tilbake 24 pinner (12 riller) NB! den ytterste masken felles av i begynnelsen og slutten av siste pinne (=10 m på pinnen)
  • Plukk opp 13 m på hver side langs lappen. Da har du alle 60 m på en pinne.
  • Strikk 10 pinner rett (=5 riller)
  • Så strikkes undersiden av sokken med de 12 midterste m, det blir 24 m på pinnen på hver side av disse maskene.
  • 1. pinne: strikk 35 m rett og 2 m rett sammen. Snu arbeidet.
  • 2. pinne: strikk 11 m rett og 2 vridd rett sammen, snu
  • Gjenta disse to pinnene til det er 6 m igjen på sidene. Midtstykket har hele tida 12 m. Til fellingen tar du altså alltid den siste m på midtstykket og strikker den sammen med den første m på sidestykket.
  • Når fellingen er ferdig, feller du av resten av m.
  • Sy sammen bak, slik at du først syr sammen hælen og så sømmen midt bak.
  • LYKKE TIL!

14 kommentarer:

  1. Veldig søte sokker! Og det strikka babysettet var også veldig fint. Ha en riktig god påske!

    SvarSlett
  2. Åhhhhh, så herlig gjort av deg:) Takk for at du tok deg brydderiet, gleder meg til å strikke disse:)

    SvarSlett
  3. hvilken str er disse sokkene forresten?:)

    SvarSlett
  4. Takk for at du sa i fra Lena! Hadde glemt å skrive størrelsen.
    Men det er greit å vite at disse er veldig tøyelige, så jeg vil tro de kan vare nærmere det første leveåret :) Lykke til med strikkinga! jeg får vel se dem når de er ferdige?

    SvarSlett
  5. klart du gjør, men har en del prosjekter før de:)

    SvarSlett
  6. Nydelige sokker!
    Det ligger en liten hilsen til deg inne på bloggen min;)
    brito

    SvarSlett
  7. Disse sokkene er bare supre,har strikket mange mange par

    SvarSlett
  8. Disse var flotte :) . Vet du hvordan de evt er å strikke i gjestal senja?:)

    SvarSlett
  9. Tak for mønstret! Jeg har lige strikket to sæt - forældrene er meget glade for modellen!

    SvarSlett
  10. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  12. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  13. Hei! Så morsomt å lese om "sokkene mine" :)
    Tok og søkte litt i forbindelse med at jeg strikket enda et par av dem. Det som forundret meg, var at du er blant de få (=den eneste jeg fant) som forteller hvor de har fått tak i oppskriften... har skrevet litt om det, og linket til bloggen din har jeg også. Her kan du lese mer, om du har lyst: http://symaskinpoesi.blogspot.no/2015/11/bestemoderlige-aktiviteter-ii.html

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!