tirsdag 16. mars 2010

Hjertelue

Dette er ei lue som jeg vil kalle alle mødres drøm! Den sitter godt på øra, og kommer godt ned i panna. Og den er enkel å strikke!
Opprinnelig heter denne lua djevellue, men jeg hørte for ei stund siden noen som kalte den for hjertelue. Og ansiktet til babyen danner jo et hjerte inni lua når den er på. Derfor har jeg herved døpt om lua her hos meg!


Garn: 50 gr. Babyull
Pinner: 2,5 , gjerne liten rundpinne.
Størrelser: ( 0-6 mnd) 6-12 mnd

Lua strikkes fram og tilbake og sys sammen til slutt.
Legg opp (125) 131 m og str. 1 p rett.
Forts. slik:
1. p: øk 1 m i føste m - str (22) 23 r - str 3 vridd r smn -
(22) 23 r - 1 kast, 1 r, 1 kast - (12) 13 r - str 3 vridd r smn,
(dette er midt foran på lua) - (12) 13 r - 1 kast, 1 r, 1 kast -
(22) 23r - 3 vridd r smn, (22)23 r - øk 1 m i siste m.
2. p: Rett over alle m.
Gjenta disse to pinnene hele tida.
Det er alltid det samme maskeantallet på pinnen.
Når arb. måler (12) 13 cm midt foran, feller du av.
Sy smn midt bak. Sy så smn slik at det blir en stjerne på toppen.
Tvinn snorer av 5-6 tråder og sy fast på øreklaffene.

Heklekant: (gjerne med kontrastfarge) hekle x 2 fm, 3 lm, 1 fm i 1. lm (=picot) hopp over ca 2 masker x  Gjenta fra X-X rundt hele kanten nede. Jeg pleier å justere litt (ta 3 fm i mellom, eller hoppe over 3 m istedet for 2m f. eks) slik at det blir like mange picoter på hver side av fronten, på sidene osv.
Du kan også  laste ned oppskriften på engelsk og norsk HER
Lykke til!

7 kommentarer:

  1. genial lue! den skal jeg strikke i lys lilla om kort tid - takk for oppskriften:)

    SvarSlett
  2. Denne lua skal jeg prøve! takk for oppskrift :D
    Http://godteposten.blogspot.com

    SvarSlett
  3. Å så fin! :)
    Denne skal jeg jammen prøve å strikke engang, elsker riller!! Vet ikke hva det er med det og striper, men jeg elsker det :)
    For ett fint navn! Har alltid synes det har vært forferdelig å kalle en baby lue for djevel lue, så dette passet bra :) Mye bedre med hjerte enn djevel på en baby da!! ;)
    Klem fra Nina

    SvarSlett
  4. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  6. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!