tirsdag 9. februar 2016

Strikke- og garnsparing

Jeg leste om fenomenet for ei stund siden, og falt for ideen. 
Poenget er å bruke opp så mye som mulig av det garnet man har liggende i huset, og samtidig spare penger til nytt garn, eller til hva som helst :)

Jeg har veldig mye garn, og synes det er artig å se hva jeg klarer å bruke opp i løpet av året, samt å se hva jeg kan klare å spare. 
MEN jeg forplikter ikke meg selv til å bruke opp alle rester før jeg kjøper nytt garn. Der går grensen!




Jeg har bestemt meg for å gjøre det på denne måten: 
* For hvert nøste jeg bruker opp, legger jeg NOK 10,- på sparebøssa. Dette gjelder både nye nøster, og allerede påbegynte nøster. 
* For hvert lite strikkeprosjekt jeg ferdigstiller, legger jeg NOK 10,- på sparebøssa. Små prosjekter er f.eks. luer, votter og sokker til både barn og voksne. 
* For hvert stort strikkeprosjekt jeg ferdigstiller, legger jeg NOK 30,- på sparebøssa.  Store prosjekter er f.eks. kofter, gensere, jakker, bukser til både barn og voksne. 

Så langt i år har jeg brukt opp 23 nøster, og det har blitt en del ferdige små plagg. Disse skal dere få se senere. 

Det største spørsmålet er om jeg kommer til å huske på dette framover. Faren for at det kan skli ut er nok stor. . . . . 

Jeg er i hvert fall spent på hvor mye sparebøssa inneholder ved årets slutt :)
*****
Stor klem til dere alle!

6 kommentarer:

  1. Slik sparer jeg og ;) Men jeg har bare ti kroner for hvert nøste som er oppbrukt. Ingen sparebøsse, overfører penger direkte til strikkekontoen når måneden er over. Utrolig hvor mye man kan få spart :D

    SvarSlett
  2. Så stilig!! Det blir vel til en sydentur på slutten av året? He he!! Håper å få brukt en del garn her også - gøy når så mange bruker restegarn. Da blir jeg inspirert. Skal ikke spare penger til mer garn - bare glede meg over å få brukt noe av det :-) Lykke til - blir gøy å følge deg. Jeg heier på deg!!

    SvarSlett
    Svar
    1. JA, sparingen er jo bare en bonus når man får brukt opp mange små rester!

      Slett

  3. Tror nok de fleste av oss har tanker om å minske lageret, i alle fall i begynnelsen av året. Du er nok mer systematisk enn mange andre. Lykke til!
    Fint at du unner deg noen nye nøster av og til.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  4. God idee og spennende hvor mange kroner kommer sammen...
    og jeg håper det er smittsomt :-))) Jeg har ligge mange nøster også! Klem fra Viola

    SvarSlett
  5. Har prøvd dette,men det går ikke! jeg har aldri kontanter til sparebøssa når det trengs,og glemmer å føre over på konto. Men jeg har spart på bandolærene for fjor året,og de var mange. Og det var et mangfold i typer garn. Var artig å se de .
    Lykke til med sparingen :-)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!