mandag 22. august 2016

Ullsokken som insisterte på å bli vott

For lenge siden leste jeg i en blogg om garnet Novita 7 Bröder. Det så veldig spennende ut, og derfor snek det seg med et nøste da jeg gjorde en en annen bestilling. Rart med det, når en sitter der og kikker i nett-butikker... Skulle egentlig kjøpe ei bok, men de har garn på adlibris også, og fristelsen ble for stor! 
(Veldig gunstig priser var det også. Jeg er ikke sponset for å si dette, men tenker at det kan være et godt tips til dere strikkeglade der ute. )

Garnet så veldig "rotete" ut i fargene på nøstet. Jeg misstenkte korte fargeskifter. Derfor tenkte jeg at det ville passe best til sokker. Derfor begynte jeg med det, men kom ikke lenger enn halvveis på skaftet, for da så jeg at det ble fine tydelige striper.....
Og da så jeg for meg votter, og "måtte" forandre kursen underveis. Resultatet ble votter: 



Det ble to par til og med! Det ene er i størrelse 5-8 år og det andre i 10-12 år. Sympatisk pinnestørrelse 3,5 mm, så her strikker man lett et par votter på en kveld. 

Garnnøstene var på 150 gram, så da jeg hadde strikket vottene, var det fortsatt litt garn igjen. Dette er jo ikke garn som er så lett å kombinere med andre rester på grunn av fargeskiftene, så derfor strikket jeg et par små sokker. 




Etter dette, var det bare noen meter igjen av garnet. Da synes jeg at jeg har fått utnyttet garnet godt.
Som sagt er det første gang jeg prøver dette garnet, og jeg må si at jeg likte det godt. Det er veldig godt å strikke av, og ganske mykt og deilig også. Fargeskiftene ga fine, tydelige avgrensede striper, og det likte jeg veldig godt. Det er strømpegarn så det er bare 75% ull i det. Jeg hadde likt det bedre om det var 100 % ull. Men det er jo slitesterk til sokker, samtidig som jeg synes det passer fint til annen strikk også. 
Siden jeg ikke har små barn i huset, havner dette i gavekurven. 
De kommer sikkert godt med til vinteren :)

Hvis du ønske å strikke slike enkle votter, finner du oppskriften gratis i min Ravelry-butikk 


***********

Ha det fint folkens! 
Stor klem!


6 kommentarer:

  1. Synes garnet, vottene og sokkene er kule. Deilige farger:-)

    SvarSlett
  2. Så mye du fikk ut av det nøstet! Og som du sier; fine fargeskift og fine farger sammen! Alltid kjekt å ha noe i gavekurven i påkomne tilfeller. Hos meg går det meste til salg, men det går jo an å "kjøpe" egne ting hvis det kniper.
    Ute-dag med ved og rips-plukking her i dag, og i morgen venter blåbærskogen hvis været holder.

    Fortsatt fin uke! Kos deg med strikkinga! Det gjør jeg....

    Klem

    SvarSlett
  3. Fint garn som eg ikkje har prøvd. Blei flotte vottar og sokkar :)

    SvarSlett
  4. Så flotte farger det var, flott strikk!

    SvarSlett
  5. Fine sokker og votter, Fargeskiftet er veldig fint på dette garnet :-)

    SvarSlett
  6. Gøy å få så mye fint av et nøste. Og noen ganger må man bare ombestemme seg underveis, hvis garnet har egne planer. ;)

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!