fredag 21. januar 2011

Stjernehals

Denne stjernehalsen synes jeg er søt, og tenkte at dere kanskje også synes det :) 
Hvor oppskriften opprinnelig kommer fra vet jeg ikke, men jeg har funnet den på flere ulike nettsteder. Derfor  har jeg ikke dårlig samvittighet for å gjengi den her.

Garn: Jeg har brukt Heilo fra Dale 
Pinner nr. 3,0 og 3,5
Heklenål nr. 3
Legg opp 96 m på pinne nr. 3,0 og str. ribb 2r og 2 vr til arb. måler ca. 12 cm. (til barn over tre  år vil jeg anbefale og strikke den noen cm høyere) Bytt så til pinne nr. 3,5.
Videre str. gl.str. 
På neste omg. setter du et merke ved hver 12. maske. På omg. etter X øker du 1 m på hver side av hvert merke (=16 m økt)  Str. så 4 omg uten økn.
Gjenta X-X til du har 20 m mellom hvert merke.  På neste omg. feller du 1 m ved hvert merke.
Så strikker du spissene hver for seg:
De 3 første m på p str. alltid rett, ellers vanlig gl.str. (For at spissene ikke skal rulle seg oppover )
Man feller til spiss slik: str. 1r, 2 r smn, str. p ut. snu. Gjenta fellingen i beg. av hver p til du har 3 m igjen. Fell av. Strikk alle spissene på denne måten.
Fest tråder, og hekle 3 omg. fm rundt hele nedkanten, husk 3 fm i hver spiss, så de ikke "bøyer" seg innover.


Jeg har pynta med knapper midt foran, men her er det bare fantasien som setter grenser.


Da vil jeg ønske dere alle riktig god helg 
og takke for alle koselige besøk og kommentarer i uka som gikk! 
Jeg setter stor pris på dere alle :)

Og skulle dere få lyst til å strikke hals, så ønsker jeg dere lykke til!


En stor takk til Tina som har gjort meg oppmerksom på at denne oppskriften kan stamme fra henne. Du finner den i Strikkekurven . Om jeg har funnet den der eller et annet sted, vet jeg faktisk ikke, for jeg har stikket slike i mange år nå. Men rett skal være rett :-) Tusen takk, Tina!

16 kommentarer:

  1. Kjempefin hals. Takk at du deler oppskriften

    SvarSlett
  2. Den er jo kjempefin :)
    Må nesten prøve den til barnebarna.
    Ha en fin helg, klem.

    SvarSlett
  3. Disse halsene er kjempefine. Artig med knapper til pynt på dem:) God helg.

    SvarSlett
  4. Flotte hals disser du har lavet,så yndige med knapper som pynt.
    Jeg har tage opskriften til mine børnebørn.
    Forsat god dag til dig

    SvarSlett
  5. FINE halser! Disse likte jeg veldig godt. Takk for at du deler oppskrift, jeg lagrer linken og setter halsen på strikkeønskelista :o) Ha en fin helg!

    SvarSlett
  6. Kjempefine halser. Og fin blogg som jeg har sett innom iblant. Nå har jeg også fått meg blogg :) Velkommen innom.

    SvarSlett
  7. Søte var disse da,tror ikke det gjør noe
    oppskrifter deles hele tiden og jeg ser noen linker til der di har funnet den.Det er vel bare copyrigt som er untaget.

    God helg til deg.

    SvarSlett
  8. Skikkelig søte halser! Ikke alltid like greit å huske hvor man får ideen, kjenner til dette:)
    Takk for oppskrift.
    Ha en fin kveld og klem fra meg;)

    SvarSlett
  9. Så flotte halser du har laget og så flott at du deler oppskrifta med oss. Har ikke tid å strkke den akkurat nå men kanskje en gang.....

    SvarSlett
  10. Så flotte halser!!! Kreativ knappebruk:)

    SvarSlett
  11. Jeg la denne oppskriften ut i desember 2005 og oppskriften har siden spredd seg derfra. Helt greit at du har gjengitt oppskriften, men veldig fint om du legger ved en link også: http://strikkekurven.com/arkivdes05.htm
    Ha en fin dag! :-)

    SvarSlett
  12. Den Stjärnhalsvärmaren är supergullig.
    Mönstrt sparar jag,den kommer jag att sticka och skicka vidare till Stickhjälpen som skickar stickade plagg till Barnhem i Lettland.
    Jag länkar till din blogg så fler kan glädjas åt det fina mönstret.

    SvarSlett
  13. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  14. Takk for at du deler :) Jeg har strikket min første hals etter din oppskrift her. Hvis du ønsker, kan du se mitt resultat på bloggen min :)

    Jeg har linket hit til din blogg i innlegget :)

    Strikkeklem, Lene Sofie

    http://strikkelene-mitthobbyrom.blogspot.com/2012/01/stjernehals.html

    SvarSlett

Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!