fredag 16. april 2010

Superenkle tøfler


Disse tøflene lagde jeg oppskrift til da 
jeg skulle bruke opp noe restegarn.
Det går med ca. 100 gram garn
og hvis man lager striper,
gjør det ikke noe om garnet i samme 
farge har ulikt fargenummer.
Man kan jo også bruke mange ulike striper og 
få brukt opp mange små rester...
bare pass på at garnet har ca lik tykkelse.
Jeg har brukt garn som passer til pinner nr. 3,5-4 
og heklenål nr. 3,5.
Disse tøflene er størrelse 38-39.


  • legg opp 44 m og strikk 10 cm ( ca. 18 riller)

  • ta sammen maskene på strømpepinner med 11 m på hver pinne. Omgangen begynner midt foran og herfra strikker du glattstrikk.

  • strikk 10 cm, eller ca. 30 omganger. Du kan lett se om tøffelen er lang nok ved å ta den på foten; da skal siste omgangen som du har strikka dekke lille-tåa di.

  • Start felling på neste omg. slik: x strikk de to siste m på hver pinne rett sammen. Stikk en omgang uten felling   Gjenta fra x-x til det  gjenstår 3 m på hver pinne. Strikk så 1 rett 2 rett  sammen omgangen ut. Kapp tråden og fest løse tråder. Sy sammen midt bak
  • Når man strikker striper blir det en "jarekant" på rillestrikken. Jeg har derfor valgt å hekle en kant rundt åpningen. Pass på at dette ikke strammer!


Lykke til!

    3 kommentarer:

    1. Så flotte tøfler og smart måte å få brukt opp rester.
      Har og strikket noen slike.
      Ønsker deg en fin helg.

      SvarSlett
    2. hei! hvor mye bør jeg øke for å lage disse i str 40-43?
      -hilsen helt nybegynner..

      SvarSlett
    3. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

      SvarSlett

    Jeg blir veldig glad hvis du gidder å legge igjen en liten hilse! Deter alltid artig å lese hva du synes om det du ser!